Oktalog prawidłowego treningu

Trening jest to proces, który poprzez wykonywanie systematycznych ćwiczeń prowadzi do doskonalenia organizmu pod względem jego możliwości wysiłkowych. W fizjologii wysiłku przyjęło się 8 zasad treningu. Odnoszą się one ogólnie do treningu, natomiast wszystkie z nich pośrednio powinniśmy przełożyć na swoją dyscyplinę sportu. Siedem z nich możesz potraktować jako porady, natomiast ostatnia jest prawidłowością, na którą nie masz większego wpływu (w uczciwym sporcie:)).

1.Zasada wielokrotnego powtarzania – ma na celu udoskonalenie koordynacji ruchowej oraz wzrost wydolności narządowej tj. płuca, serce, grupy mięśniowe.

2.Zasada systematyczności – trening powinien być prowadzony w sposób ciągły, ponieważ przerwy powodują cofanie się efektów treningowych.

3.Zasada optymalnych przerw – przerwy treningowe powinny być prowadzone zgodnie z szybkością procesów odnowy biologicznej organizmu.

4.Zasada stopniowego zwiększa obciążeń wysiłkowych – zapobieganie przystosowaniu się organizmu do stałego wysiłku, a także znużeniu zawodnika stałym treningiem.

5.Zasada maksymalnych obciążeń – mają na celu uczenie organizmu wyprowadzania z głębokich zmian (w tym przypadku spowodowanych maksymalnym obciążeniem) i zakłóceń wewnętrznej równowagi. Maksymalne obciążenie rozumiemy jako najwyższe korzystne obciążenie dla danej jednostki.

6.Zasada wszechstronnego przygotowania – jak w życiu, najpierw rozwijamy podstawę, dopiero potem specjalizujemy trening.

7. Indywidualizacja procesu treningowego – w odniesieniu do aktualnego stanu organizmu. Korzystając z ogólnie dostępnych lub stosowanych planów treningowych, należy je dostosować do stanu jednostki, charakteru poprzednich planów oraz stopnia w jakim jednostka sobie radziła z poprzednimi obciążeniami.

8. Zasada zmniejszania się efektów treningowych – na skutek genetycznie zaprogramowanej maksymalnej sprawności organizmu w miarę zbliżania się do jej granicy efekty treningu będą coraz słabsze.

Na zakończenie

Myślę, iż stosowanie się do powyższych punktów znacznie uefektywni Twój trening. Nie jest to łatwa sprawa. Przyznam, iż większość z tych zasad stosowałem w większym bądź mniejszym stopniu, bardziej i mniej świadomie. Kluczem do sukcesu jest jednak wytrwałość,  upór i przede wszystkim konsekwencja, czego esencją są powyższe zasady. Dlatego osobiście zamierzam zacząć stosować się do oktalogu jako całości. A Ty?

Podziel się:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blogger.com
  • Twitter
  • Wykop
  • del.icio.us
  • Reddit
  • Tumblr
Ten wpis umieszczono w kategorii Krystian Mrozik. Możesz dodać go do zakładek permalink.Komentarze i odpowiedzi (trackback) zostały zablokowane.

Komentarze (7)

  1. Mariusz Mariusz Świątczak
    Opublikowano 25 kwietnia 2012 at 15:08 | Permalink

    Nie karmić TROLLI 🙂

  2. Artur
    Opublikowano 24 kwietnia 2012 at 09:12 | Permalink

    Jedną ze specyficznych zasad treningu jest zasada stałego wzrostu obciążeń – charakteryzuje się systematycznym narastaniem obciążenia treningowego jako podstawowego czynnika podnoszącego stan wytrenowania.
    Obciążenie treningowe jest to wielkość pracy określonego rodzaju i intensywności, jaką wykonał zawodnik w danym ćwiczeniu, na zaplanowanym treningu czy w przewidzianym cyklu. Obciążenia treningowe charakteryzuje wielkość pracy i jej intensywność. Można je podzielić na obciążenia zewnętrzne (dystans biegu, ilość przepłyniętych kilometrów itp.) i wewnętrzne (poziomzakwaszenia, poziom tętna, częstość oddechu itd.). I teraz najważniejsze. Zmęczenie polegające na wyczerpaniu substancji energetycznych jest bodźcem do późniejszej odbudowy z tzw. nadmiarem – efekt superkompensacji. To zasada pozwalająca podnosić stan wytrenowania.

  3. Krystian Mrozik Krystian Mrozik
    Opublikowano 23 kwietnia 2012 at 23:15 | Permalink

    Oczywiście że dobrze, bo jest to prawidłowa reakcja. Ale jeśli chcesz wskoczyć na następny szczebel musisz dać organizmowi odpowiedni bodziec, bo przy stałym „obciążeniu” na skutek adaptacji organizmu do wysiłku w pewnym momencie nie osiągniesz zamierzonego celu, logiczne. Mówimy tutaj o planie treningowym, nie o jednorazowym wysiłku.

    • Tomasz
      Opublikowano 25 kwietnia 2012 at 09:10 | Permalink

      Nie wiem co się stało, ale coś „zniknęło” mój wczorajszy komentarz – postaram się go powtórzyć.

      Pisze Pan, że:
      Oczywiście że dobrze, że organizm przystosowuje się do stałego wysiłku, dlatego chce Pan zapobiegać przystosowaniu się organizmu do stałego wysiłku.

      Logiczne? – tak, ale logiczne inaczej.

    • Krystian Mrozik Krystian Mrozik
      Opublikowano 25 kwietnia 2012 at 09:40 | Permalink

      Nie rozpisywałem się dokładnie nad każdym punktem, bo wiem że normalny czytelnik, który czyta bloga i otwiera swój umysł na informacje będzie wiedział o co chodzi (patrz Artur). Nie jestem doktorem fizjologii, ani nie mam czasu wchodzić w szczegóły tych zasad, bo o tym się pisze prace naukowe, ja zarysowałem/podsumowałem/przypomniałem to czego ktoś może nie wiedział, lub o czym zapomniał.
      Komentarz ja usunąłem, bo nie mam zamiaru wdawać się w drętwe dyskusje, czepianie, łapanie za słówka i pajacowanie. Dlatego nie produkuj się, jeśli nie masz zamiaru nic wartościowego wnieść.

    • Tomasz
      Opublikowano 25 kwietnia 2012 at 10:40 | Permalink

      Nie rozpisywałem się dokładnie nad każdym punktem, bo wiem że normalny czytelnik, który czyta bloga i otwiera swój umysł na informacje będzie wiedział o co chodzi (patrz Artur).

      No widzi Pan, a ja nie wiedziałem.
      Czytam te Państwa blogi, by dowiedzieć się czegoś nowego/ciekawego. Proszę mi wybaczyć, że zdziwiłem się, że zawodnik, który chce podjąć kilkunastogodzinny wysiłek chce unikać przystosowania organizmu do stałego wysiłku. Proszę też wybaczyć, że zapytałem, ale wystarczyło napisać – „pytania zabronione, przed czytaniem mojego bloga należy obronić doktorat z fizjologii”.

      Komentarz ja usunąłem

      Ciekawy sposób rozmawiania.

      Dlatego nie produkuj się

      O ile pamiętam, to krów razem nie pasaliśmy.
      Swoją drogą, to miałem nadzieję, że to Pan wniesie coś wartościowego, jeżeli już zabiera się Pan za jakiś temat.

  4. Tomasz
    Opublikowano 23 kwietnia 2012 at 23:01 | Permalink

    „zapobieganie przystosowaniu się organizmu do stałego wysiłku”

    Czyli, jeżeli organizm przystosowuje się do stałego wysiłku, to nie dobrze?

RADIOWA AKADEMIA TRIATHLONU NA FACEBOOKU
RADIOWĄ AKADEMIĘ TRIATHLONU WSPIERAJĄ
Grupa Triathlonowa GT RAT
Sportslab
Interferie
Olimpius