Spinning TIME!

Spinning czy spinning?
Najczęstszym skojarzeniem wśród rozmówców, gdy wypowiadam to słowo jest… wędka. Nie ujmując wędkarzom oraz wszystkim fanatykom tego sportu/zajęcia zupełnie nie mogę pojąć co jest w nim fajnego. Dlatego tym ciężej jest mi zrozumieć dlaczego spinning wędkarski jest znacznie bardziej popularny w naszym kraju niżeli ten który ja mam na myśli. Chyba zależy to od naszych nawyków i chyba czas to zmienić(?)!

No to Spinning

To co miałem na myśli, to najprościej mówiąc jazda na rowerze stacjonarnym w rytm muzyki. Dokładniej rzecz biorąc to cały program treningowy, ponieważ w jego skład wchodzą różne rodzaje treningów, różne rodzaje planów treningowych, a także rodzaje muzyki, sprzętu, ludzi itd:). Wydawać by się mogło, że taka jazda to totalna nuda i, że lepiej jest pójść na zwykły rower. Może i jest w tym trochę racji, ale dopóki nie byłeś na zajęciach spinningu, nie czułeś bitów muzyki uderzających w rytm Twojego serca dopóty nie zrozumiesz co w tym takiego fajnego.

Dlaczego Spinning?

Powodów jest wiele… Przede wszystkim gdy jest brzydka pogoda, zimno, wietrznie i nie chce Ci się, nie możesz, lub nie powinieneś iść na rower- możesz, powinieneś, a nawet musisz pójść na Spinning. I tutaj dochodzimy do następnego punktu. Mianowicie, przychodzisz na zajęcia i jeśli chcesz jedziesz swoje. Swój trening, trzymasz swoją kadencję, swoje tętno i tempo a instruktor nie będzie Cię terroryzować, że zaburzasz mu grupę. A nawet przeciwnie, zagada, podpyta, doradzi, pochwali!

Dalej! Spośród wielu form tzw. indoorcyclingu Spinning jest najwierniejszym przeniesieniem jazd/treningu rowerowego na rower stacjonarny. Nie występują tutaj żadne pompki na kierownicach, wymachy rąk, nóg i tym podobne. Twórca programu wielki Johny G na zamiarze miał urozmaicenie monotonnych treningów na rowerze stacjonarnym muzyką. Trzeba przyznać, że wyszło mu to znakomicie, ponieważ Spinning na świecie znalazł dziesiątki tysięcy entuzjastów.

Następnym argumentem przemawiającym za taką formą treningu jest fakt, że jedziesz tyle ile możesz. To znaczy, że nie ma tutaj, żadnej skali obciążeń, ustawiasz sobie taki opór jaki czujesz, że jest odpowiedni. Instruktor proponuje pewien rodzaj jazdy, Ty natomiast dostosowujesz się, starasz dotrzymać mu tempa. Jeśli nie dajesz rady, nikt nie będzie Cię poganiać, tak jak to bywa w innych programach.

Mógłbym wymieniać tak jeszcze długo, ale się ściemnia a powodów znajdzie się tyle ile osobowości. Spinning jest łatwy, tani, powszechny, efektywny i dla każdego!

Podstawy Spinningu
O tym jest cała książka tzw. manual instruktora, ale postaram się zarysować podstawy z podstaw, a poszczególne treningi będę opisywać w następnych wpisach.

Jak wspomniałem wcześniej…  Jest to najwierniejszy i najbardziej oddany rodzaj przeniesienia zwykłej jazdy rowerowej na parkiet fitnessu. Dlatego nie ma tutaj udziwnień w postaci  przełożeń, cyfr na obciążeniach itp. Prawie wszystko z czym masz do czynienia na zajęciach jest Ci znane z treningu rowerowego a jeździ się:

  • w terenie płaskim – tutaj poszczególne formy jazdy takie jak: sprinty, jazda w siodle, bieg (jazda na stojąco), skoki – częste zmiany pozycji z siedzącej do biegu.
  • podjazd – i tutaj możliwie te same formy tj:sprinty, skoki, biegi, jazda w siodle.

Opisane formy mają odzwierciedlenie w technice jazdy, a także w treningu a nawet planie treningowym. Każda jednostka ma swoje optymalne zastosowanie, aczkolwiek nie oznacza to, że nie można z nimi robić kombinacji. W Spinningu wyróżnia się następujące typy treningów:

  • regeneracja – trening w granicach tętna 50 – 65% maksymalnego tętna wysiłkowego. Wskazany dla zawodników, po zawodach lub po jakimś większym obciążeniu. Forma aktywnego wypoczynku, jazda w terenie płaskim.
  • wytrzymałość – tętno 65 – 80%, budowanie bazy tlenowej, wchodzenie w sezon, budowanie wytrzymałości nie tylko mięśniowej, cardio, ale także psychicznej. Jazda głównie w terenie płaskim, najczęściej w siodle.
  • siła – tętno  75 – 85% – jednostajne pedałowanie przy dużym oporze, większość treningu na podjazdach z dużym oporem, budowanie siły mięśniowej,
  • interwał – tętno 65 – 92% charakteryzuje się szarpanym tętnem, tj. dużo jazdy na wysokim tętnie i potem odpoczynki. Najlepsza gratka dla niewyżytych wariatów. Celem jest zwiększenie wydolności cardio, przez co szybszego regenerowania się po wysiłku,
  • Race Day, tzw dzień wyścigu – jest to bardzo ciężka jednostka treningowa dla zaawansowanych uczestników programu Spinning. Trening odbywa się w przedziałach tętna 80-92%, podobnie do interwału, ale nie ma czasu na odpoczynek, ponieważ to dzień wyścigu. Na tym treningu najlepiej możesz sprawdzić nie tylko swoje postępy w programie, ale ogólnie wydolność.

Rower na Spinner?

Koniec sezonu rowerowego za pasem, rower trzeba odstawić na półkę i czymś wypełnić lukę, w spacerowej jeździe rowerem, w rodzinnych trasach, treningach, czy wyścigach. Spinning jest na to najlepszą odpowiedzią. Po przeczytaniu wpisu, sam już wiesz.

Wpis ten jest ogólnym zarysem programu, w którym jest wiele ciekawych rzeczy nie poruszonych i wartych uwagi. Jeśli tematyka ta znajdzie uznanie wśród czytelników bloga, będę ją zgłębiać. W końcu mam długie jesienno-zimowe wieczory po zajęciach.

Spinning we Wrocławiu

Zapraszam Cię bardzo na zajęcia do klubów w których prowadzę:

  • ul. Strachocińska – OPIUM,
  • ul. Lubińska – SPARTAN,
  • ul. Trzebnicka – SPARTAN,
  • ul. Kiełczowska – ALTRA

Jeśli jesteś z innych rejonów Wrocławia, założę się, że w promieniu 3 km od Twojego mieszkania znajduje się siłownia gdzie odbywają się zajęcia Spinning. Nie marnuj życia, JEDŹ!

 

 

Podziel się:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blogger.com
  • Twitter
  • Wykop
  • del.icio.us
  • Reddit
  • Tumblr
Ten wpis umieszczono w kategorii Krystian Mrozik. Możesz dodać go do zakładek permalink.Komentarze i odpowiedzi (trackback) zostały zablokowane.

Komentarze

  1. Mariusz Mariusz
    Opublikowano 2 października 2012 at 13:27 | Permalink

    Wolę spinning 😉 Też trochę blach i gum, ale jednak na świeżym powietrzu 😛

RADIOWA AKADEMIA TRIATHLONU NA FACEBOOKU
RADIOWĄ AKADEMIĘ TRIATHLONU WSPIERAJĄ
Grupa Triathlonowa GT RAT
Sportslab
Interferie
Olimpius