Synteza

Triathloniści spędzają wiele godzin doskonaląc swoją wydolność fizyczną oraz technikę poszczególnych dyscyplin. W konsekwencji strefy zmian, będące elementem spajającym wszystkie trzy dyscypliny, mogą zostać łatwo pominięte.

Sprawne łączenie następujących po sobie dyscyplin, może przyczynić się do nowego rekordu życiowego, natomiast dezorganizacja oraz brak wcześniejszego przygotowania zwiększy stres podczas startu i wydłuży czas końcowy wyścigu. Poniżej znajduje się kilka wskazówek mogących przydać się w treningu oraz na zawodach, oszczędzając przy tym czas spędzony w poszczególnych strefach zmian triathlonu.

Opracowanie składa się z następujących części:

  1. Rozpoznania miejsca startu
  2. Ćwiczeń praktycznych
  3. Wskazówek i porad dotyczących sprzętu

Otoczenie i miejsce startu.

Zawody triathlonowe różnią się od siebie pod wieloma względami. Warto znać trasę, po której biegnie wyścig, pogodę w dniu startu, rozmieszczenie punktów żywieniowych, ale też wyjście z wody, czy dobieg do strefy zmian, żeby być przygotowanym na każdą ewentualność i zmniejszyć stres przedstartowy. Zawody krajowe rozgrywane od końca kwietnia będą startami w chłodnych warunkach, natomiast wakacyjne wyścigi mogą nas zaskoczyć upałem. Warto wiedzieć kiedy biec w piance opuszczonej do pasa, a kiedy zdjąć ją dopiero przy swoim rowerze oraz jaki strój startowy wybrać żeby organizm się nie przegrzał lub nie tracił niepotrzebnie ciepła. Czasami trzeba jechać w piance na rowerze, przebierać się na każdej przełęczy gdzie pada deszcz ze śniegiem lub smarować się kremami przeciw owadom aby uniknąć ukąszeń. Nie każde warunki można odwzorować podczas treningu, jednak jest dużo elementów, które warto uwzględnić w przygotowaniach.

Ćwiczenia praktyczne

Zdejmowanie czepka, okularów, wybieganie z wody, oraz wchodzenie na rower w biegu łatwo wpleść do programu ćwiczeń stosowanych podczas treningów. Po pływaniu na wodach otwartych można zrobić konkurs szybkiego zdejmowania pianki. Na pływalni, przerwy pomiędzy poszczególnymi odcinkami mogą być przeplatane wychodzeniem z wody. Różnego rodzaju „zakładki” są najlepszą okazją na organizację miejsca w strefie zmian, ustawienie roweru, kasku, okularów przeciwsłonecznych, czy butów biegowych. Treningi łączone stwarzają również możliwość do nauki szybkiego wyciągania stóp z butów w trakcie jazdy na rowerze, czy doskonalenia różnych form wchodzenia lub schodzenia z niego w biegu. Warto ćwiczyć każdy z elementów przynajmniej raz w tygodniu urozmaicając w ten sposób trening.

Przy wyjściu z wody ze względu na zmianę pozycji horyzontalnej może lekko zakręcić się w głowie w szczególności jeżeli wysiłek był intensywny, więc warto się do tego przyzwyczaić na treningach. Biegnąc podnosimy okularki na czoło, następnie jedna ręka rozpina piankę, a druga rzep na szyi. W zależności od pogody w następnej kolejności ściągamy rękawy i biegniemy z pianką w pasie lub zdejmujemy ją razem z czepkiem i okularkami dopiero na swoim miejscu w strefie. Przed zdjęciem roweru należy mieć zapięty kask oraz założony pasek z numerem startowym. Osoby początkujące powinny również założyć buty na rower i biec w nich na trasę, prowadząc rower za mostek lub siodełko. Ustawienie butów wpiętych w pedały wymaga więcej praktyki i przygotowania, dlatego wykorzystując ten element w trakcie rozgrzewki lub części końcowej treningu szybko można to opanować. Nie wszystkie starty dopuszczają buty wpięte w pedały, jednak warto nauczyć się kilku technik żeby uniknąć zaskoczenia.

Zbliżając się do zejścia z roweru większość osób, które dopiero zaczynają przygodę z triathlonem może zatrzymać się przed linią i wypiąć buty z pedałów. Zeskok z roweru w trakcie jazdy wymaga wcześniejszego wyciągnięcia stóp z butów oraz odpowiedniego dopasowania prędkości, jednak po kilku ćwiczeniach również to przychodzi z łatwością. Po dobiegnięciu do swojego miejsca w strefie należy w pierwszej kolejności zawiesić rower a dopiero później zdjąć kask i zakładać buty i dodatkowe gadżety.

Wskazówki i porady

Strefa zmian zawsze zaskakuje nowoczesnymi rowerami, kolorowymi gadżetami, czy nietypowym ustawieniem. Warto pamiętać jednak, że im więcej sprzętu tym więcej decyzji do podjęcia w trakcie wyścigu, co może wiązać się z większym stresem i utratą cennego czasu. Minimalistyczne podejście w zupełności wystarczy, żeby cieszyć się zawodami. Oto lista rzeczy, które należy uwzględnić:

  • Rower
  • Kask
  • Buty rowerowe
  • Okulary przeciwsłoneczne
  • Buty biegowe
  • Numer startowy
  • Napoje
  • Jedzenie

Czasami warto zabrać również filtr przeciwsłoneczny lub kapsułki z minerałami na gorące starty, jednak wszystko powinno być w miarę możliwości jak najprościej zorganizowane. Na dystansach długich mogą przydać się również skarpetki.

Zawody to też trening, więc zawsze można nauczyć się czegoś nowego, a sprawne pokonywanie kolejnych dyscyplin triathlonu oraz łączenie ich w jedną całość to esencja tego sportu.

Fot. Michał Kuczyński

Podziel się:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blogger.com
  • Twitter
  • Wykop
  • del.icio.us
  • Reddit
  • Tumblr
Ten wpis umieszczono w kategorii Bez kategorii, Blogi uczestników. Możesz dodać go do zakładek permalink.Komentarze i odpowiedzi (trackback) zostały zablokowane.
RADIOWA AKADEMIA TRIATHLONU NA FACEBOOKU
RADIOWĄ AKADEMIĘ TRIATHLONU WSPIERAJĄ
Grupa Triathlonowa GT RAT
Sportslab
Interferie
Olimpius