Wymiana dętki

Większość osób  jeżdżących na rowerach prędzej czy później będzie miała z nią do czynienia. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że wymiana dętki w rowerze szosowym to bułka z masłem. Nic bardziej mylnego szczególnie dla osób które nigdy wcześniej tego nie robiły.  Sam bardzo się zdziwiłem gdy miałem zmienić dętkę właśnie po raz pierwszy…

Warto wyćwiczyć sobie tą z pozoru łatwo wyglądająca czynność do perfekcji. Szczególnie kiedy znajdujemy się pod presją czasu i jesteśmy wyprzedzani przez innych zawodników. Ale zacznijmy od początku… w momencie złapania przysłowiowego kapcia należy to  zasygnalizować i zjechać na pobocze (zwłaszcza kiedy jedziemy w peletonie o czym przekonałem się w Lesznie…) Ustawiamy się tyłem do wyścigu aby skupić się na wymianie a nie patrzeć na mijającą nas konkurencję.

Niezbędne będą plastikowe klucze (patrz. zdj. koszt 6zł) za pomocą których szybko i sprawnie zmienimy dętkę. Nie polecam używania łyżek kuchennych, patyków etc. w taki sposób łatwo uszkodzić nowo zakładaną gumę ;).

 

Instruktaż: (w języku angielskim ale za to jeden z lepszych jakie znalazłem)

http://www.youtube.com/watch?v=BmNo6rFKMzE&feature=related

 

Złapać gumę może każdy z nas, zdarza się to również najlepszym. Poniżej zamieszczam dwa filmiki na których nawet mistrzowie świata mogą mięć problem z „głupią” dętką z różnych przyczyn.

http://www.youtube.com/watch?v=PJWhNg-QiTc   (brak drugiej zapasowej)

 

http://www.youtube.com/watch?v=qtslGL9Qat8  (złe użycie naboju Co2)

Ps. przyzwoity czas wymiany dętki to około 120 sekund 🙂

 


 

 

 

Podziel się:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blogger.com
  • Twitter
  • Wykop
  • del.icio.us
  • Reddit
  • Tumblr
Ten wpis umieszczono w kategorii Marcin Wróbel. Możesz dodać go do zakładek permalink.Komentarze i odpowiedzi (trackback) zostały zablokowane.

Komentarze (4)

  1. Zuza
    Opublikowano 4 czerwca 2012 at 12:23 | Permalink

    Te plastikowe „klucze” nazywają się łyżki 😉 i czasem bez nich ani rusz :).

    • Michał
      Opublikowano 4 czerwca 2012 at 15:39 | Permalink

      Ale jeśli już zpaomnisz łyżek polecam wykorzystanie szpilki do koła , Przeważnie szpilki są płaskie i pozbawione ostrych krawędzi , co minimalizuje możliwość uszkodzenia opony.
      Sprawdziłem – działa 🙂

  2. Maciej Garncarek Maciej
    Opublikowano 3 czerwca 2012 at 20:23 | Permalink

    Wciąż zmieniam dętki i to już od pierwszego treningu RAT na którym przez 15 km byłem bez powietrza, aż do ostatniej zmiany ku uciesze gawiedzi na centralnym placu Krakowa. Dziś ja miałem szczęście, ale gumę złapał ten który pożyczył swoja wcześniej przedziurawionemu i tak został o łatkach bo peleton odjechał. Głupio to wyszło

  3. Michał
    Opublikowano 3 czerwca 2012 at 20:05 | Permalink

    Dzisiaj na wspólnym treningy z „Polska na Rowery” tych wymian było aż za wiele

RADIOWA AKADEMIA TRIATHLONU NA FACEBOOKU
RADIOWĄ AKADEMIĘ TRIATHLONU WSPIERAJĄ
Grupa Triathlonowa GT RAT
Sportslab
Interferie
Olimpius